Skolens utvalg

I utvalget skal det være representanter fra tilsatte, foreldre og fylket. Rektor skal være med i utvalget og da som representant for fylket. I tillegg skal skoleutvalget ha to elevrepresentanter. Disse to skal velges av elevrådet ved skolen, og rådet kan velge to av sine egne blant alle skolens elever.

Skoleutvalget er i utgangspunktet et rådgivende organ, men fylket kan gi skoleutvalget myndighet til å avgjøre enkelte bestemte saker.

Elevrepresentantene velges for hvert skoleår. Det skal velges nye elevrepresentanter i september hvert år.

 

Om skoleutvalget

Fylkestinget har beskrevet tre hovedfunksjoner for Skoleutvalg:

  1. Skoleutvalget skal være det sted der alle parter i skolesamfunnet møtes for å drøfte og beskrive sine forventninger til opplæringa ut fra eget ståsted.
  2. Skoleutvalget skal ha fokus på skolens rolle som regional utviklingsaktør innenfor kompetansebygging.
  3. Skoleutvalget skal ha fokus på at brukerne skal kunne få uttrykke sine oppfatninger av skolen, og på at brukerundersøkelsene blir fulgt opp.

Skoleutvalgets sammensetning bør være slik:

  • Rektor (utvalgets sekretær, representerer fylkeskommunen)
  • 2 elevrepresentanter
  • 1 representant for de tilsatte
  • 2 representanter for det lokale samfunnsliv (arbeidsliv, næringsliv, kulturliv)
  • 1 foreldrerepresentant

Opplæringslova 11-5

Skolens utvalg:

Elevrådet er elevenes høyeste organ på skolen. Tillitselev m/varamann velges for ett år av gangen, og har som oppgave å representere sin klasse ved elevrådsmøtene.

På vår skole er skolemiljøutvalget og skoleutvalget sammenslått. Vi har videre valgt å ha elevverneombud i hver klasse i tillegg til å ha tillitsvalgte. Skoleutvalget er derfor utvida ved at elevverneombuda er med i dette utvalget slik at de er i flertall.

Fra 2013-2014 har vi utvida skolemiljøutvalget til å gjelde alle elevverneombuda ved skolen i tillegg til to representanter valgt av elevrådet. Dette er elevene sitt HMS-utvalg. Her sitter også hovedverneombuda for de ansatte. På denne måten sikrer vi at alle sider ved både det fysiske og psykiske skolemiljøet raskt blir fanga opp og tiltak satt i verk.